Celem Placówki jest:

  • zapewnienie dziecku opieki, wychowania, a także zaspokojenie jego niezbędnych potrzeb,
  • prowadzenie zajęć wychowawczych, socjoterapeutycznych, socjalizacyjnych, korekcyjnych, kompensacyjnych, logopedycznych, terapeutycznych, zajęć rewalidacyjnych, rekompensujących braki wychowania w środowisku rodzinnym i przygotowujących do życia społecznego oraz innych wynikających z potrzeb życia dziecka,
  • zapewnienie specjalistycznej opieki medycznej i rehabilitacyjnej,
  • zapewnienie dzieciom kształcenia dostosowanego do poziomu intelektualnego, wyrównywania opóźnień rozwojowych i szkolnych,
  • podejmowanie działań w celu powrotu dziecka do rodziny naturalnej lub umieszczenie w rodzinie adopcyjnej.

Placówka realizując swoje zadania w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem ma na uwadze podmiotowość dziecka oraz rodziny, a także przestrzeganie praw dziecka, w tym w szczególności:

  • zapewnienie dzieciom całodobowej opieki i wychowania oraz zaspokojenie ich niezbędnych potrzeb,
  • zapewnienie poszanowania podmiotowości dziecka, wysłuchania jego zdania i w miarę możliwości uwzględnienia jego wniosków we wszelkich dotyczących go sprawach,
  • zapewnienie poczucia bezpieczeństwa,
  • zapewnienie dbałości o poszanowanie oraz podtrzymywanie związków emocjonalnych dziecka z rodzicami, rodzeństwem i innymi osobami bliskimi dziecku,
  • uczenie nawiązywania związków uczuciowych oraz interpersonalnych,
  • zapewnienie poszanowania potrzeb religijnych,
  • zapewnienie dzieciom warunków sprzyjających utrzymaniu osobistych kontaktów dziecka z rodziną i innymi osobami bliskimi, chyba że sąd postanowi inaczej,
  • uczenie poszanowania tradycji,
  • uczenie planowania i organizowania codziennych zajęć stosownie do wieku dziecka,
  • uczenie organizowania czasu wolnego, w tym zapewnianie uczestniczenia w zajęciach kulturalnych, rekreacyjnych, sportowych i wyjazdach,
  • kształtowanie u dzieci nawyków prozdrowotnych,
  • przygotowanie dzieci do podejmowania odpowiedzialności za własne postępowanie oraz uczenie samodzielności w codziennym życiu,
  • wyrównanie deficytów rozwojowych dzieci,
  • uzgadnianie istotnych decyzji dotyczących dziecka z jego rodzicami i opiekunami prawnymi,
  • zapewnienie dziecku dostępu do kształcenia dostosowanego do jego wieku i możliwości rozwojowych,
  • zapewnienie dziecku korzystanie z przysługujących mu świadczeń zdrowotnych, specjalistycznej opieki medycznej oraz zaopatrzenie w produkty lecznicze,
  • zapewnienie rehabilitacji dla dzieci z niepełnosprawnościami oraz wczesną interwencję i wieloprofilowe wspomaganie małego dziecka,
  • zapewnienie specjalistycznego leczenia, pielęgnacji, opieki medycznej,
  • innych wynikających z realizacji zadań w zakresie wychowania i opieki nad dzieckiem.

Dzieciom przebywającym w Placówce zapewnia się:

  • wyżywienie dostosowane do ich potrzeb rozwojowych, kulturowych, religijnych oraz stanu zdrowia,
  • dostęp do opieki zdrowotnej,
  • dostęp do zajęć wychowawczych, kompensacyjnych, terapeutycznych i rewalidacyjnych, o ile takie są wskazane dla dziecka,
  • wyposażenie w odzież, obuwie, bieliznę i inne przedmioty osobistego użytku, stosownie do wieku i indywidualnych potrzeb, zabawki odpowiednie do wieku rozwojowego, środki higieny osobistej,
  • zaopatrzenie w podręczniki, pomoce i przybory szkolne,
  • całodobowy dostęp do podstawowych produktów żywnościowych oraz napojów,
  • dostęp do nauki,
  • pomoc w nauce.

W zakresie wykonywanych zadań Placówka współpracuje z:

  • powiatowymi centrami pomocy rodzinie i ośrodkami pomocy społecznej właściwymi ze względu na miejsce zamieszkania, lub pobytu rodziców dziecka,
  • asystentami rodziny,
  • organizatorem rodzinnej pieczy zastępczej,
  • ośrodkami adopcyjnymi,
  • placówkami oświatowymi,
  • sądami rodzinnymi,
  • kuratorami sądowymi,
  • organami organizacji rządowej i samorządowej,
  • organizacjami społecznymi, fundacjami, stowarzyszeniami, pracodawcami oraz innymi osobami prawnymi i fizycznymi,
  • kościołami i związkami wyznaniowymi,
  • innymi instytucjami, organizacjami i osobami, które mają na celu wspieranie działań wychowawczych Placówki, w szczególności w zakresie przygotowania dziecka do samodzielnego życia, jeżeli osoby te uzyskają akceptację Dyrektora Placówki i pozytywną opinię organizatora rodzinnej pieczy zastępczej.

Dziecko kierowane jest do Placówki przez samorząd województwa na wniosek powiatu właściwego do ponoszenia wydatków na opiekę i wychowanie dziecka, a w przypadku dziecka cudzoziemców na wniosek powiatu właściwego ze względu na miejsce pobytu dziecka. W każdym przypadku dziecko kierowane jest do Placówki po zasięgnięciu opinii Dyrektora Placówki.
Przy kierowaniu dziecka do Placówki właściwy powiat przekazuje dostępną dokumentację dziecka zgodnie z § 8 rozporządzenia Ministra Pracy i Polityki Społecznej z dnia 22 grudnia 2011 r. w sprawie instytucjonalnej pieczy zastępczej.

Do skierowania do Placówki załącza się:

  • odpis aktu urodzenia, a w przypadku sierot, lub półsierot – również odpis aktu zgonu zmarłego rodzica,
  • orzeczenie Sądu o umieszczeniu dziecka w Placówce albo wniosek rodziców, dziecka, lub osoby trzeciej o umieszczeniu dziecka w Placówce,
  • dokumentację o stanie zdrowia dziecka, w tym kartę szczepień,
  • dokumenty szkolne, w tym w szczególności świadectwa szkolne,
  • informację o prowadzonej pracy z rodziną dziecka i jej rezultatach.
  • orzeczenie o niepełnosprawności
  • orzeczenie o potrzebie i zakresie kształcenia specjalnego, opinię o wczesnym wspomaganiu rozwoju dziecka lub inne dokumenty pozwalające na określenie specjalnych potrzeb dziecka w zakresie opieki i kształcenia.